субота, 9 листопада 2013 р.

Програма Іntel «Шлях до успіху»: розвиток умінь й навичок учня XXI-го століття

Розміщую скорочений варіант своєї статті "Програма Intel "Шлях до успіху": розвиток умінь і навичок учня XXI-го століття / Д. Л. Десятов // Вересень. Спецвипуск. - 2013. - С.53-59. 
Традиційна система освіти не здатна адекватно реагувати на виклики, які ставить сучасне життя. В процесі революційного формування інформаційного суспільства кардинально змінюються вимоги до сучасної освіти. Крім певної суми знань, майбутні громадяни «суспільства цифрової доби» потребують розвинутих вмінь й навичок пошуку, обробки і представлення інформації за допомогою релевантних (у тому числі цифрових) інструментів. В результаті усвідомлення викликів, які постали перед світовою педагогічною громадою, було сформовано перелік умінь і навичок «учня XXI-го сторіччя».  
   Відповідно, представники всесвітньої педагогічної спільноти вживають заходи щодо внесення змін до традиційної освітньої моделі. Найбільш ефективні кроки з трансформації освітнього простору з метою розвитку у дітей якостей, які дадуть їм можливість стати успішними в XXI-му сторіччі, здійснюються в напрямку запровадження проектного навчання, збагаченого мережевими інформаційно-комунікаційними технологіями та залученням школярів до освітніх програм, які побудовані за іншими методологічними принципами організації навчального процесу.
Програма  Intel «Шлях до успіху» є частиною освітньої ініціативи Intel «Інновації в освіті», яка спрямована на те, щоб спільно з відповідальними діячами освіти та світовими державними лідерами нести дух інновацій у процес навчання та допомагати сьогоднішнім учням стати успішними в сучасній економіці, яку ще називають «економікою знань».
Перш ніж визначити звязок  між методологічними й організаційно-методичними складовими програми Intel «Шлях до успіху» та вміннями й навичками школярів, необхідних їм для життя в XXI-му сторіччі, наведемо найбільш поширений їх перелік, який найчастіше в літературі іменується, як «вміння учнів XXI-го сторіччя»: 
·        відповідальність та адаптивність особиста відповідальність і гнучкість у різних міжособистісних, професійних і соціальних ситуаціях, встановлення високих стандартів і цілей для себе і для інших, терпимість до інших точок зору;
·        комунікативні вміння здатність до ефективної усної, письмової та мультимедійної комунікації в різних формах і контекстах;
·        творчість й інтелектуальна активність  вміння розвивати, застосовувати і доводити нові ідеї до інших людей, відкритість і відповідальність по відношенню до нових і несподіваних перспектив;
·        критичне й системне мислення вміння робити обґрунтований  вибір, встановлювати надійність й достовірність інформаційних джерел, розуміти й встановлювати взаємозв’язки у складних системах;
·        інформаційні й медійні вміння здатність здійснювати аналіз, управління, інтеграцію, оцінювання і створення інформації в різних формах і різними засобами;
·        навички міжособистісної взаємодії й співпраці здатність працювати у команді і керувати іншими людьми, готовність приймати на себе різні ролі і відповідальність, продуктивно працювати з іншими людьми, використовувати емпатію, поважати точку зору інших людей;
·        виявлення, формулювання і вирішення проблем здатність виявляти, аналізувати та вирішувати проблеми;
·        самоспрямування у навчанні і діяльності вміння встановлювати власні навчальні потреби, здійснювати пошук необхідних ресурсів й трансформацію знань з однієї системи до іншої;
·        соціальна відповідальність здатність діяти відповідально, враховуючи інтереси громади, демонструвати етичну поведінку при особистій взаємодії, на  робочому місці і в громаді.
Основною методологічною ідею, яка лежить в основі навчальних курсів за програмою Intel, є використання комп’ютера як інструмента для розв’язання навчальних й життєвих завдань. Цей методологічний принцип було обґрунтовано ще в 80-ті роки в ході полеміки між радянським науковцем О. Єршовим й американським дослідником С. Пейпертом, ідеї якого лягли в основу процесу комп’ютеризації американської школи. С. Пейперт вважав, що комп’ютеризація школи повинна зачепити всі без винятку предмети, тому недоцільно присвячувати освоєнню комп’ютера якийсь окремий навчальний предмет. На відміну від свого американського колеги О. Єршов вважав, що комп’ютеризацію школи необхідно розпочинати з освоєння комп’ютера на окремому предметі – інформатиці. Таким чином, процес комп’ютеризації шкіл в Радянському Союзі й пізніше в його колишніх республіках й США відбувався різними шляхами. У програмі «Шлях до успіху» ведеться цілеспрямований розвиток здатності учнів ефективно працювати, використовуючи інформаційно-комунікаційні технології для вирішення життєво важливих і суспільно вагомих проблем.
В той же час пріоритетними напрямками програми заявлено розвиток відповідального ставлення до оточуючого світу, співробітництво і розвиток критичного мислення при вирішенні проблем, відборі й оцінюванні даних, отриманих з різноманітних джерел, зокрема, з Інтернету. Окрім того, навчання за програмою спрямоване на формування навичок самостійного навчання, планування та вирішення проблем, організації створення і впровадження навчальних проектів.
Як в навчальних курсах за програмою Intel «Шлях до успіху» ведеться цілеспрямований розвиток вмінь й навичок, що входять до наведеного нами вище переліку вмінь учнів XXI-го століття, ми продемонструємо у вигляді таблиці (див. табл.).
Вміння учнів XXI-го сторіччя
Методично-організаційні складові програми Intel «Шлях до успіху»
Відповідальність та адаптивність 
Всі вправи і проекти  стимулюють прояв учнями ініціативної поведінки та виявлення відповідальності за власні ідеї та виконану роботу. Учні можуть самі вибирати завдання із запропонованих вчителем вправ та самостійно визначати рівень складності своєї роботи.
Комунікативні навички 
В процесі навчання за програмою домінуючими формами організації навчального процесу виступають  робота в парі та групі. За програмою учнів цілеспрямовано навчають розв’язувати проблеми, звертаючись за допомогою до своїх партнерів, членів групи або інших учасників.
Творчість й інтелектуальна активність
Усі вправи та проекти за програмою розроблені таким чином, щоб допомагати учням розвивати різноманітні складові їх інтелекту. Учні активно заохочуються до самостійного пошуку відповідей на свої запитання. Вони можуть самі спробувати виконувати різні дії на комп’ютері та експериментувати. Кожна робота складається з основного й додаткового завдання, яке школярі можуть виконати за своїм бажанням.
Критичне й системне мислення 
Починаючи з перших занять, учні постійно виконують завдання, пов’язані з навичками критичного оцінювання веб-сторінок, навчаючись визначати достовірність й надійність знайденої інформації, відокремлювати факти від суб’єктивної інтерпретації. Вчитель в процесі роботи з дітьми ставить запитання та дає такі завдання, на які здебільшого не існує єдиної правильної відповіді.
Інформаційні й медійні вміння
Учні навчаються використовувати комп’ютер для пошуку інформації в Інтернеті, для малювання, письма, розв’язання різноманітних завдань та підготовки презентацій з допомогою комп’ютерів. В процесі навчання стимулюється й заохочується бажання дітей самостійно вивчати можливості комп’ютерних програм.  
Навички міжособистісної взаємодії й співпраці
Умовами програми передбачається, що учні повинні спільно користуватися одним навчальним посібником. У процесі виконання завдань та проектів діти працюють за одним комп’ютером, що дає їм можливість переконатися в перевагах й корисності спілкування з іншою людиною, заручитися її допомогою при спільному розв’язанні завдання.  У програмі рекомендується, щоб пари, утворені на першому занятті, не змінювались протягом навчання. Не рекомендується роз’єднання пар, які не порозумілися, щоб дозволити учням набути навичок пошуку консенсусу.  
Виявлення, формулювання і вирішення проблем
Навчання за програмою засноване на виконанні школярами навчальних проектів з метою розв’язання самостійно визначених учнями проблем. Роботу над проектом виконує група дітей, які проводять дослідження й шукають найбільш оптимальний шлях розв’язання проблеми.
Самоспрямування в навчанні 
Будь-яка вправа, яку повинні виконати школярі в процесі навчання за програмою «Шлях до успіху», вимагає самостійного складання плану своєї діяльності, перегляду виконаного, обговорення та презентацію отриманих результатів. Діти не отримують оцінок, натомість кожне заняття закінчується вправою, побудованою на само та взаємоперевірці, згідно визначених й наданих критеріїв оцінювання діяльності та виконаної роботи. Програмою передбачено систематичне застосування вправ й методів, спрямованих на розпізнавання, визначення своїх навчальних потреб, знаходження потрібних для саморозвитку ресурсів, вмінню визначати пріоритети й ставити навчальні завдання без сторонньої допомоги.
Соціальна відповідальність 
Всі завдання і проекти, які виконують учні в процесі навчання за програмою, спрямовані на активне залучення учнів до життя громади – школи, мікрорайону, села, міста, пошуку шляхів розвитку місцевої спільноти.
  Все більш широке впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освіті вимагає забезпечення навчальних закладів й вчителів методичними напрацюваннями, створеними зарубіжними педагогами, що спрямовані на створення оптимальних умов застосування засобів ІКТ, інтенсифікацію навчального процесу, підвищення його ефективності та якості. Програма Intel «Шлях до успіху» пропонує вітчизняним освітянам світовий досвід успішного навчання учнів використовувати ІКТ в усіх сферах життєдіяльності особистості.  

3 коментарі:

  1. Дякую за статтю!
    Сподіваюся, що її прочитають багато вчителів, які бажають працювати по новому, орієнтуючись на запити учнів ХХІ століття. Завжди із цікавістю читаю дописи у Вашому блозі. Надзвичайно цікаво дізнаватися, як справи у колег з Миколаївшини! Успіху Вам!
    З повагою - Віра Дмитренко, Львівська область

    ВідповістиВидалити
  2. Дмитре Леонідовичу, гарна стаття. Головне - сучасна.

    ВідповістиВидалити
  3. Працюю за програмою "Комп'ютерні технології для місцевої спільноти" з 7 класом вперше перший рік, на практиці переконуюсь у правильному виборі методів роботи з дітьми за програмою "Інтел. Шлях до успіху" .Учні стали більш толерантні, із задоволенням вчаться співпрацювати, чого раніше від них добитися було важко. Ми на вірному шляху!

    ВідповістиВидалити